پیشنهاد و نظر جهت طرح اسکن اثرانگشت و حذف دفاتر سنتی از دفاتر و تنظیم آئین نامه

به نام خدا

1-اسکنر اثر انگشت بیومتریک یا زیستی   با قابلیت تشخیص عکس اثر انگشت و هشدار و عدم پذیرش آن  و تصویر  اثر انگشت از خود اثر انگشت  وقابلیت تشخیص  مرده و زنده بودن (در قید حیات بودن و نبض داشتن) و دارای صفحه ضد خش نیز باشند و ترجیحا بدون قابلیت انتقال و حرکت از محل نصب  که پیشنهاد می شود شرکتی پشتیبان امور اسکنر دفاتر را در دست بگیرد و این شرکت متعلق به کانون سردفتران و دفتریاران بوده و مثل برنامه سامان پرداخت الکترونیک با سورس بسته ارائه گردد تا از هرگونه احتمال جعل و ... جلوگیری شود البته با نظارت و پیگیری و تامین بودجه از طرف سازمان محترم ثبت اسناد و املاک کشور.

2-بنا بر اطلاع واصله از دفاتر پایلوت تهران هر 10 انگشت باید اسکن شود با معرفی انگشتان که پیشنهاد می گردد از اسکنر های دست کامل ده انگشتی استفاده گردد برای سرعت عمل  دقت بیشتر و چنانه شخصی انگشت یا دست یا پا در نهایت، نداشته باشد- با قید توضیح در فیلد مجزا- اقدام به اخذ اثر انگشت تک تک گردد.

3-اگراثر انگشت با بانک  اطلاعاتی  متفاوت باشد در آئین نامه باید مشخص شود تا آماده شدن بانک جامع اصلاعات اثر انگشت چه اقدامی باید گردد و جدای جنبه عمومی جرم سازمان ثبت باید ورود کرده و اعلام جعل نماید و جنبه انتظامی پیگیر شود مثلا اثر انگشت شخصی به جای دیگری در دفتر ی اسکن و ثبت گردد و چند صباح دیگر خود شخص برای سند دیگر ی مراجعه نماید مسلما باید از طریق سامانه ثبت آنی اعلام شود که اثر انگشت با بانک اطلاعاتی مطابقت ندارد که هرعقل سلیمی  در بررسی اولیه و بدون بد بینی می پذیرد یکی ازاسناد و اثر انگشتها جعلی می باشد که چنانچه اجازه ثبت این سند و شخص داده شود این پروژه با شکست 100% روبرو می شود و باید ضمانت اجرای محکمی وجود داشته باش چه بسا خود شخص رضایت دهد ولی باید جنبه انتظامی و عمومی جرم تعقیب شود .

4-شاهد و امین موضوع ماده 50 با توجه به قانون باید در سند امضا نمایند گرچه رویه جاری دفاتر فقط در دفاتر امضا می کنند ولی با حذف دفاتر حتما باید این موضوع برای معرفی این سمتها در فیلد مربوطه در نظر گرفته شود و حتما انگشت این افراد نیز برای جلوگیری از شهود جعلی باید اسکن شود

5-تکلیف افراد کر و لال و نابینا و تذکر ماده 64

6-اتباع خارجی که  اثر انگشتی در بانک اطلاعاتی نخواهند داشت با چه بانکی در آینده مطابقت داده می شود که باید برای این افراد سامانه هشدار عدم مطابقت یا عدم وجود سابقه ندهد مثل رویه این افراد برای شماره ملی .

7-اگر برای توالی ایجاب و قبول در سامانه امری اتخاذ گردد نظری ندارم ولی چنانچه ایجاب و قبول به نظر سردفتر واگذار شده و متباین باشد حتما برای اثر انگشت و امضا مدت زمانی مشخص گردد و بنا به اطلاع واصله اسکن اثر انگشت بعد از اخذ شناسه یکتا میسور است و می بایست نامها وارد شده باشد تکلیف ایجاب و قبول چیست؟از این نظر امضا نمایندگان بانکها و اجرای احکام از نظر  این بند چگونه خواهد بود ؟

8-اضافه نمودن پد امضا  و اسکن اثر انگشت باید همزمان با هم به سامانه اضافه شده و اجرا گردد و در عمل نیازی به پد امضا نخواهد بود .

9-تکلیف امضا زندانیها در زندان که امکان خروج ندارند و درآینده اجرای کامل ماده 29 آئین نامه راهنمایی و رانندگی  چیست؟

پیشنهاد می شود اسکنرهایی سیار در اداره ثبت محل برای این موضوع نگهداری شوند و با مجوز دادستان از آنها استفاده گردد .

10-جستجوی (مشابه و تقریبی) و (دقیق)به سامانه اضافه گردد .بسیاری از اسناد به خاطر نبودن این نوع جستجو به سختی و با مشگلات عدیده پیدا می شوند مثلا افرادی که پسوند فامیل دارند یا حرفهای ( ی )یا (ئ ء آ) دارند .

11-حذف آمارثبت و دارائی  و دفتر تمبر

12-اضافه شدن انجام گواهی امضا الکترونیک و گواهی امضا سنتی به سامانه

13-تقسیم اسناددر سامانه

پیشنهادبرای اصلاح قاون دفاتر اسناد رسمی و سامانه ثبت آنی  : ماده 66 بند 6 پیش نویس قانون جدید دفاتر اسناد رسمی :این ماده به نظر این حقیر یکی از بنیادی ترین مواد قانون دفاتر است و می بایست دقیق و بسیار نوین طراحی و تنظیم گردد و چنانچه در نقد مواد قبلی ذکر شد اگر مشکلات مالی دفاتر با تقسیم اسناد و جلوگیری از بعضی تخلفات خاص حل شود بسیاری از گلایه ها و مشکلات و حتی بعضی تخلفات کاسته شده و حتی کاملا حل می شود بنابراین پیشنهاد می گردد تعریفی جامع از تقسیم اسناد و ضمانت اجرایی در این قانون آورده شود و  تبصره ای به عنوان بررسی ماهیانه  شورای تقسیم اسناد در هر کانون استان به قانون اضافه و این مهم اجباری گردد و سازمان محترم ثبت نیز موظف گردد از طریق سامانه ثبت الکترونیک امکانات اجرائی و ضمانت اجرا ی آن را تضمین نماید راهکار پیشنهادی : در سامانه نرم افزار و قابلیتی اضافه گردد که اسناد ادارات را تقسیم نماید به گونه ای که سقف هر دفتر از نظر تحریر تکمیل شد اجازه تنظیم سند بسته شود و با مدیریت ثبت کل استان و بازرسی مثل کفالت بر ای دفتر دیگری  اجازه و دسترسی ایجاد و به اداره و یا بانک مربوطه توسط ثبت و دفتر جدید اعلام گردد و دفتر اولیه اجازه تنظیم سند در سامانه نداشته باشد متاسفانه برای عادلانه شدن تقسیم اسناد راهی به جز اجبار و این کار نیست چون بعضی همکاران معدود در بعضی شهرها رعایت نکرده اند .

14-اضافه نمودن کلیه آئین نامه ها و بخشنامه ها و قوانین ثبتی و مرتبط با دفاتر اسناد رسمی به سامانه به صورت الکترونیکی و پیش هشدار و اعلام اشکال الکترونیک برای مثال این موارد در سامانه موجود است :افراد زیر 18 سال-ممنوع المعامله

(((مبالغ خودرو و حق الثبت-ارزش افزوده -توالی شماره ترتیب اسناد-تکمیل جاهای خالی و موارد اساسی اسناد)))

 تا شاید اندکی از بار مسئولیت و  استرس این قشر زحمت کش و مظلوم بدین وسیله کاسته شود

15-اضافه شدن فیلد مشاهده اسناد تنظیمی توسط هر کاربر

16-یکی شدن سامانه استعلام و سامانه ثبت آنی با قابلیت ثبت نامه در همین سامانه

17-ارسال آنلاین نامه های دارائی و شهرداری و جهادبرای پیاده کردن و اجرای واقعی و نظامند قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و جلوگیری از جعل و تردد بیجا و بروکراسی

18-تعیین مدت برای تایید نهایی کردن کلیه اسناد برای جلوگیری از حذف اثر انگشت از سامانه یا هرگونه سو استفاده و جعل مادی و معنوی .

19-تاسیس شرکتی توسط کانون مرکز یا کانونهای استانی برا بیمه مسئولیت مدنی سردفتران و دفاتر کل کشور و امکان استفاده و تمدید و پرداخت خسارت از طریق سامانه

18- طریقی برای پرداخت از طریق سامانه ثبت آنی

19-پیشنهاد سامانه ثبت آنی : نظر به اهمیت احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی و شخصیت سردفتر به عنوان مهم ترین رکن احراز هویت در نظام حقوقی ایران، بهترو شایسته است ترتیبی اتخاذ گردد تا عکس متعاملین با وارد نمودن شماره ملی  و تاریخ تولد نمایش داده شود گرچه در بانکها و بعضی ارگانهای خاص نیز احراز هویت کارائی داشته ولی طبق قوانین داخلی آنها احراز هویت افراد مثلا در بانکها در حد نظام بانکداری و بانکی است و مسئولیت سنگینی همچون سردفتر ندارند و این مهم باید مد نظر برنامه نویسان و برنامه ریزان سامانه قرار گیرد تا از هر گونه تالی فاسد و جعل  احتمالی جلوگیری شود .

در پایان متذکر می گردم چنانچه پشتوانه ای برای  اجرای  تقسیم عادلانه اسناد دولتی و پشتیبانی اسکنهای اثر انگشت مجعول وجود نداشته باشد همچنان با مشگل روبرو خواهیم بود و این نظرات و پیشنهادات فقط جهت ایده آل شدن امکانات سامانه و راحت تر شدن استفاده و جهت پیش بینی برای جلوگیری از هرگونه اشتباه و برنامه ریزی صحیح مطرح گردیده و اینجانب یکی از طرفداران اجرای طرح عظیم سامانه ثبت آنی بوده و هستم .

 

/ 0 نظر / 18 بازدید