بخشنامه جدید اسقاط کامیونهای فرسوده و نرخ اسقاط آنها


قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از افزایش ارزش گواهی اسقاط خودروهای سنگین و تاکسی های فرسوده خبر داد.


سید مجتبی شفیعی درمصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا وسیما، تعداد خودروهای سنگین فرسوده ای که از ابتدای اجرای طرح جایگزینی تاکنون اسقاط شده است 3500 دستگاه برشمرد و گفت: نداشتن توجیه اقتصادی برای مالکان این نوع خودروها مهمترین علت ناموفق بودن این طرح است.



وی با بیان اینکه ارزش گواهی اسقاط خودروهای شخصی سبک حدود 4 میلیون تومان است به مصوبه اخیر هیئت دولت در این خصوص اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه از این پس اسقاط خودروهای سنگین فرسوده با توجه به نوع کاربری و مشخصات آن (کامیونها، اتوبوسها و مینی بوسها) مطابق تعدادی خودروی شخصی فرسوده معادل سازی و محاسبه می شود .



شفیعی آلودگی زیست محیطی، مصرف بالای سوخت و به مخاطره انداختن ایمنی جاده ها را از معضلات خودروهای سنگین فرسوده عنوان کرد.



وی تعداد این نوع خودروها را در کشور بیش از 260 هزار دستگاه برشمرد و گفت: دولت برای ون های سبک ( ام یک ) معادل سه گواهی اسقاط، برای مینی بوسها معادل چهار گواهی اسقاط و برای اتوبوسها نیز معادل 12 گواهی اسقاط درنظر گرفته است. 



قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: درجدولی که دولت ابلاغ کرده است برای وانت های بالای یک تن معادل دو گواهی اسقاط، برای کامیونت های بین 2 تا 6 تن معادل سه گواهی اسقاط، برای کامیون‌های سبک 6 تا 10 تن معادل پنج گواهی اسقاط، برای کامیون‌های متوسط 10 تا 26 تن معادل 10 گواهی اسقاط، برای کامیون های سنگین بالای 26 تن معادل 12 گواهی اسقاط و برای کامیون های کشنده نیز معادل 14 گواهی اسقاط پیش بینی کرده است.



شفیعی گفت: در این جدول برای تاکسی های فرسوده باید معادل دو گواهی اسقاط یعنی حدود 8 میلیون تومان پرداخت شود .



وی با بیان اینکه مشتری اصلی این نوع خودروهای فرسوده واردکنندگان و کارگزاران آنان هستند از مالکان خودروهای سنگین خواست برای اسقاط خودروهای خود و دریافت ارزش گواهی اسقاط آن دقت لازم را داشته باشند.



پیش از این اسقاط و استفاده از گواهی این خودروها فقط از منابع دولتی امکان پذیر بود و با این مصوبه، واردکنندگان می توانند با اسقاط این نوع خودرو ها از گواهی اسقاط آن برای واردات خودرو استفاده کنند.

/ 0 نظر / 102 بازدید